Curiouser and Curiouser - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Meijer - WaarBenJij.nu Curiouser and Curiouser - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Meijer - WaarBenJij.nu

Curiouser and Curiouser

Door: marieke meijer

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal!!

dus..

Blogggggg!

Yes I have a blog.. shit… today, today I will wright my new story

Nee…

Maar nu dan toch eindelijk!

‘’Een eigen deadline stellen voor jezelf is onmogelijk’’ is een 1 van de feitjes die ik hier geleerd heb tijdens mijn verblijf in Zuid Afrika. hier komen de andere:

2. Het is heel normaal voor Zuid Koreanen om opensmonds te smakken als ze eten, ook bestellen ze nooit iets voor hunzelf in een restaurant of ijskraam, ze kiezen een paar dingen en delen dan alles samen wat ook nog eens kosten bespaard!

3. Als je je was door een backpackers laat wassen is het altijd een verrassing hoe ze eruit zien als je ze terug krijgt.. Ook verdwijnt er vaak plotseling eten maar liggen je spullen naar 2 maanden over het hele huis verspreid, voel je je erg thuis ook al is alles gemeenschappelijk, slaap ik samen me met het zand in me bed (wat een huisje aan het strand je geeft) en denken de voorbijgangers en nieuwkomers onderhand dat ik in de backpackers ben ingetrokken.

4. Een grote hype in Zuid Afrika zijn de elektrische sigaretten met ‘gezonderdere’ nicotine in allerlei smaken. Ook eten alle kinderen hier de zogenaamde Nik Naks wat zeer verslavende en goedkope mais chipjes zijn! Om je te verplaatsen in Hout Bay gebruiken vooral de donkere mensen hier een Cockroach wat een illegale ‘’taxi’’ is waar je voor 5 Rand (35 cent) je overal naar toe kan. Ze zijn te herkennen aan uit elkaar vallende auto’s die naar iedereen toeteren om in te stappen, volgens sommige zeer gevaarlijk, toch neem ik ze elke dag en zijn ze erg handig en sfeervol! Verder is het kopen van drank dan weer wat minder massaal, de drankwinkels en supermarkten mogen na 6 uur en op zondagen geen alcohol verkopen!

5. Het blijkt dat je wel een heel goed immuun systeem nodig hebt om in Zuid Afrika als buitenlander te verblijven. Waar ik dan toch het hard in faal door bijna alle mogelijke griepen, gezellige buik insectjes te onderhouden en een voor eeuwige snotneus. Een dag is namelijk 4 seizoenen in een in Hout Bay maar gelukkig nooit onder de 20 graden.

6. Het interessante van allerlei nationaliteiten te hebben in een backpackers is dat je trends als de neknominate (google it) langzaam over de hele wereld hoort trekken doordat je ergens een Nooooooo hoort van iemand die genomineerd is of er weer een erg filmpje rond geshowd wordt. Van het downen van een bier en een shot in Australië naar het eten van rotte eieren en sigaretten waarna 5 shotjes naar binnen worden gewerkt in Zimbabwe en dan het eisen van een heel kratje bier toen het in ons eigen landje was aangekomen.

7. Als Brazilianen ‘kkkkkkkk’ naar je typen of koreanen ‘srsrsrsrsrsr’ betekent het dat ze moet lachen en hoe ze erop komen dat dat lachen moet voorstellen..? Ook blijken Duitsers inderdaad erg stipt te zijn en staan ze altijd te wachten op het Nederlandse meisje die de Afrikaanse zeer relaxte tijds omgang wel aanstaat. Een overeenkomst tussen alle nationaliteiten is dat uitgaan bij alle jongeren waar ze ook vandaan komen overal hetzelfde gaat.

8. Marieke blijft een onmogelijke naam om uit te spreken dus ga nu ik door met de namen: marijke, merika, amerika, meriekie en soms als ze me lang genoeg kennen marieke met een zachte r..! Aan de andere kant moeten ze ook vaak om mij lachen met mijn duidelijke accent die ik weiger te erkennen.

9. Het blijkt dat toch niet iedereen in Afrika een mooi bruin kleurtje heeft en dit voor mij ook nog steeds het geval blijkt. De gedachte om als mooi gebruinde en slanke afrikaanse godin terug te komen valt dan ook een beetje in het water als je niet 24/7 op het strand te vinden bent en de zeer aanlokkelijke chocolade repen hier geen 1 euro kosten… Maar misschien begin ik morgen met daaraan te werken!

10. Als je zo lang van huis ben begin je toch wat dingen te missen behalve natuurlijk iemands speciaal met de letter K en mijn mamie en papie. (En alle ander mensen natuurlijk!) maar mis ik ook….fietsen! Ja fietsen blijft toch echt in mijn Nederlandse bloed zitten. Jammer genoeg is het hier zo gevaarlijk dat ik nog niet 1 week zou overleven op een fiets niet te vergeten dat je hier ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg moet rijden…

En nog veel meer!

Maar om het echt te beleven moet je toch echt naar Zuid Afrika komen! en andere nationaliteiten ontmoeten wat voor mij tot nu toe nog steeds een hele coole ervaring is!

Want ik ben nu ook gestart met het vrijwilligerswerk!

Als assistent juffrouw in groep drie (8/9 jaar oud) begin ik elke morgen om 8 uur op een schooltje in de township Hangberg. Van het knippen van 2D vormen tot nakijken van het huiswerk en het toe zien dat de kinderen iets uitvoeren en soms mij eigen groep lesgeven help ik de echte juffrouw uit met haar groep van 38 Afrikaans sprekende kinderen. Hier is wel een echte Afrikaanse juffrouw met een goede stem voor nodig. En hoewel ik ook al aardig heb leren schreeuwen zijn de kinderen ook vaak heel grappig en lief en vinden ze het wel leuk om mij als juf te hebben. Al snappen ze soms niet helemaal waarom ik niet elke dag terug ga naar mijn huis in Nederland :P

In de middag ben ik te vinden in de ander township in Ikhaya la temba wat een naschoolse opvang is waar de kinderen huiswerk kunnen maken een kleine les krijgen en vooral veel kunnen spelen. Het is hier dan ook heel relaxt om te komen en wordt iedereen altijd verwelkomd met veel knuffels! Met 90 kinderen kan je helaas niet iedereen leren kennen maar kan je hier toch altijd een paar kinderen helpen voor ze terug moeten naar huis.

Zelf thuis aangekomen is het in de avonden en weekenden vooral veel uitgaan (Poolen en coctails in Hout Bay en alle kroegen bezoeken in Kaapstad Longstreet) en op z’n echt Afrikaans braai feesten geven! Om toch ook nog mijn portie cultuursnuiven te behouden heb ik onder andere Lions head beklommen, de pinguïns in Simons Town gezien! En de marktjes afgestruind.. op zoek naar al die souvenirtjes!

En zo heb ik (in het heel kort gezegd) al weer een maand gehad waarin toch elke dag hetzelfde maar ook helemaal nieuw was!
En dat was hij weer!

Mijn laatste maandje gaat in en op de planning staan nog wat watervallen, het uitzicht vanaf een olifant, surfborden, grotten bergen en landschappen, leeuwen apen en struisvogels.. ofwel een safari! Morgenochtend (6 uur :O!) voor 7 dagen van Kaapstad langs de garden route naar het ADDO wildpark en olifanten tehuis! En daarna begint het aftellen en het doei zeggen!..

Meer daarover

Na …. deadlines :p

Tot snel !!

Xmarieke

Ps. Marleen en Rien hulle had gevraagd of ek in Afrikaans typ kan. Maar geen gedeelte van hierdie verhaal is in Afrikaans. Moet asseblief nie boos zijn nie.. Dis gaat in die volgende verhaal baie spesiaal worden!

  • 09 Maart 2014 - 09:32

    Mama:

    Ha lieve schat,
    Je stukje is er dan toch nog van gekomen! Goed hoor van jou. Leuk om terug te lezen wat je aan ons al verteld hebt via skype (omdat wij jou ook misssen doen we dit regelmatig). Ik ben benieuwd naar de safari tocht waar je nu al mee gestart bent. En ja je bent dan wel veel ziek maar je gaat wel door met genieten daar en dat vind ik kei goed van je. Wat een ervaringen en ontmoetingen ben jij Rijker zeg. Dat je bijna naar huis komt vind ik niet erg maar voor jou is het ook wel jammer natuurlijk. Wie weet wat je de volgende jaren nog gaat doen.... Liefs mama

  • 09 Maart 2014 - 16:33

    Marieke:

    Oeps marleen en rien ik bedoelde natuurlijk ai en wim

  • 10 Maart 2014 - 09:38

    Papa:

    Hoi sloebertje,

    Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt. Het feit dat je spullen door heel het backpackershuis verspreid liggen, ligt denk ik meer aan jou dan dat het specifiek is voor backpackers. De mensen die jou goed kennen zullen dit beamen. Nu ik dit schrijf ben je al de 2e dag op safari. Hopelijk is het allemaal super wat je meemaakt al hoorde ik ook dat je weer gaat klimmen....! Niet naar beneden kijken he (hahaha). Wel cool dat je het dan toch weer doet! (of in ieder geval van plan bent).
    Ben benieuwd of de kindjes je al gemist hebben.
    Nou meissie veel plezier, niet teveel drinken (bier, shotjes, kratjes bier????) en tot skypes.

    kus en liefs papa

  • 11 Maart 2014 - 16:37

    Gemma:

    Ha Marieke,

    Hartstikke leuk om ''mee'' te lezen wat je in Zuid-Afrika allemaal doet, meemaakt en ziet....
    het gaat je goed zo te lezen en dat is fijn.
    En ben je ook op Kaap de Goede Hoop geweest... waar de 2 oceanen samenkomen.. mooie plek!

    En leuk dat je Afrikaans spreekt, schrijft.
    Geniet ze nog daar!!
    En hier is het mooi weer!: lekker zonnetje en al veel in bloei, winterjassen kunnen al uit...

    Veel plezier
    liefs Gemma

  • 12 Maart 2014 - 00:35

    Ymie:

    Hoi, Hoi,

    Wat een feest niet......
    Geniet nog maar lekker de laatste maand.
    Hier is het erg warm, tropische temperaturen voor deze tijd van het jaar;)
    Zal blij zijn als het volgende week gaat sneeuwen.
    Dat zul jij ook wel missen denk ik een beetje winter.............
    Doe ze in Afrika de groeten en ben benieuwd naar je volgende stukje.

    XXX Ymie

  • 22 Maart 2014 - 15:49

    Bep Van Holst:

    hoi Marieke,leuk om jou belevenissen weer te lezen.Ik ben een beetje jaloers op jou,om wat je allemaal gezien en gedaan hebt,en dat op jou leeftijd.Zou willen dat ik nog jong was,dan ging ik dit zeker doen.

    Wij hebben veel gezien wat jij ook allemaal gezien hebt,maar wij zijn 4 keer in Z.Africa geweest en rond gereisd met familie die daar wonen.

    Ik wens jou nog een fijne tijd,en ook bij mijn familie in Kaapstad.Zij vinden het ook leuk om in 2e hands winkeltje te kopen.vraag maar welk stoeltje we daar gekocht hebben met Ria.

    Liefs en en goede reis terug Bep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 4108

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 05 April 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: